Október 7. és 13. között izgalmas, előremutató és a status quót megkérdőjelező zenékkel, a nemzetközi és hazai kísérleti zenei színterek kulcsszereplőivel, kívülállóival vagy felfedezés előtt álló alakjaival jön az UH Fest.
42 fellépő, 8 budapesti helyszín, 7 nap. Október 7-én kezdődik a kalandvágyó és szabad zenék egyhetes nemzetközi ünnepe, az UH Fest. A hétfői nap első fellépőjeként, este 7 órakor a Turbinában az olasz kísérleti dobos Riccardo La Foresta és az Emptyset duóból ismert James Ginzburg hozza mozgásba saját építésű, elektroakusztikus gépezetét; szombaton különleges, öttagú felállással játszik a Trafóban a Noise'n'Roses Ensemble, amelyben Mákó Rozihoz és Palmovkához csatlakozik még Nemes Z. Márió, az ausztrál Isadora Chadeaux és Andy Vazul; a pincében aztán a marseilles-i Donna Candy trió szedi ízekre a grunge és a maszkulin noise rock formavilágát; vasárnap az Art Quarter Budapest harmadik emeletén lép fel a Dali Muru & Polyphonic Swarm trió (lenti képünkön), a minimalista wave dekonstrukcióján és a posztdubon átszűrt „transzkárpáti" metafizikus thrillerével; az Olaszországból hazatérő Vály Sándor interdiszciplináris művész a szeptember elején elhunyt alkotótársa, Kalóczkai Attila emléke előtt hajt fejet Hadész című közös darabjukkal a Három Hollóban; Venediktos Tempelboom az N (space) különleges hangrendszerén és intim terében adja elő jellegzetesen flamand primitivista folkját; a dán Maria Bertel és francia Nina Garcia pedig a harsonával és gitárral gerjesztett zajok határait feszítik a torzítók erdejében, pontosabban a Francia Intézetben.
Az UH Fest visszatérői között lesz Dis Fig, aki ezúttal a The Body duóval kiegészülve lép fel pénteken a Gólyában, tizennégy év után látogat vissza a fesztiválra Carlos Giffoni venezuelai születésű zajzenész, illetve a keddi napon a fesztiválon korábban külön-külön fellépő Morten Joh és Stine Janvin (a lenti képen) előadják új, a délnyugat norvégiai rituális haláldalokat elektronikával, triggerelt ütős hangszerrel és énekhanggal újragondolt Death Songs projektjüket. De „szabadtéri” zenei program is lesz, azaz már van: a 8. kerületi II. János Pál pápa téren egész októberben hallható Robert Curgenven ausztrál hangművész Pavilion Field című virtuális hanginstallációja, ami telefonnal, egy fülhallgatóval és egy alkalmazással élhető át bárki számára. És ezzel az UH Fest idei fellépőinek még a negyedénél sem tartunk.
Folytatva több mint két évtizedes hagyományát, amellyel a helyi és a nemzetközi színterek, kultúrák és szubkultúrák közti párbeszédet erősíti – 2014 óta mindezt évente, egy hét napon át tartó zenei fesztivál keretében –, október 7. és 13. között tehát ismét jön az UH Fest. Idén is a műfaji határokon túli izgalmakkal találkozhatunk a fesztivál eseményein: szabad, kalandvágyó előadókkal, kihívás elé állító és felszabadító hangokkal és felfedezésekkel több mint tucatnyi országból és persze itthonról – túlnyomórészt magyarországi premierekkel. A fesztivál ezt követően lezár egy korszakot az életében és pihenni megy. 2025-ben nem lesz UH Fest.
De előtte még itt lesz velünk: Alexander Iezzi, Billy Bultheel és Ivan Cheng egészen drámai poszt-techno-pop hibridje, a 33, illetve Maja S.K. Ratkje és Stian Westerhus, akik Die Elektrische Oper című munkájukat mutatják be – mindkettő a Trafóban; Charmaine Lee életre hívja az extrém hang és az elektronika mutánsát; jön a Csicskakoporsó free-poszt-punk-noise kvartettje Makay Annával, Nádházi AIWA Lajossal, Czitrom Ádámmal és Bíró Marcival (a lenti képen); a bristoli avantgárd noise, posztdub és spoken work színteréből érkezik Biped (a fenti képen), aki egy dobossal lép fel, illetve ugyanonnan jön DJ Brittle is, aki négy sávon dekonstruál és reciklál absztrakt szettjében.
Idén tizedik évébe lép az UH Fest együttműködése a SHAPE+ platformmal*, amelynek a fesztivál 2015-ben több mint tucatnyi másik európai zenei fesztivállal együtt társalapítója volt és azóta is társkurátora, továbbá egyedüli magyar partnere. Ennek az együttműködésnek a részeként folytatódik az UH Fest és SHAPE+ közös rezidenciaprogramja, amelynek keretében európai alkotók két-két hazai művésszel együttműködve közös munkákat hoznak létre és mutatnak be a fesztiválon. Idén az ukrán Khrystyna Kirik, illetve Teller Péter és Janky Máté Előd mutatják be Sonic Climates című munkájukat a záróeseményen; a nyitóeseményen pedig a berlini Ötvös Kinga áll össze a hozzá hasonlóan a románia Zilahról származó, ám Budapesten élő Sipos Krisztinával és Pain.simpllel. De a Shape+ platformmal közös együttműködés részeként mutatkozik be a fesztiválon a szlovák hangművész, Lénok; a francia freetek kultúrából érkező Sòn de Maquís; a Berlin Noise Festival alapítója, JacqNoise moduláris elektronikán (a leni képen); a basszusnehéz zenét absztrakt csavarokkal kizökkentő dán Nic Krog; illetve posztindusztriális folkkal és zajokkal jön Eugène Blove; továbbá a már említett Dali Muru & Polyphonic Swarm, illetve a Donna Candy is.
Élőben, négytagú felállásban mutatkozik be az UH Festen a stavangeri kísérleti zenei színtérből az eddig Steiner Kittilsen (Parlamentarisk Sodomi, Brutal Blues) space-prog-grind stúdióprojektjeként működő Psudoku, előttük pedig a Protoplasma prog-no-wave négyes a Kriptából; a Maria Bertellel fellépő Nina Garcia egy másik duójával is játszik a fesztiválon, ez a Sonic Protest-társalapító Arnaud Riviére-vel közös Autoreverse; hibrid basszuszenékkel jön Jan Loup a toulouse-i freetek közegből; a Dalmata Daniel-alapító Max Sinclair az acid, az EBM és a sötét tónusú újdiszkók világában kalandozik; az energikus dj fazsy pedig a meleg aktivista Bláz kollekítvát képviseli majd a poszt-reggaetontól a felpörgetett BPM-ekig.
Ausztriából érkezik és moduláris elektronikán kísérletezik a hang és a fény kölcsönhatásaival RESi című műsorával Daniel Haas, azaz Sturmherta; a mexikói Angélica Castelló poszt-indusztriális hangképekbe merít; a Less Is More 4 kvartett a radikális improvizáció útját járja; az El Kanász négyese (a fenti képen) a pszichedelikus jazzét. Szende Natalie hauntológikus fantáziákat idéz meg elektronikán és saját készítésű hangszereken; Eszelős meszelős, azaz Kovács Balázs, a pécsi egyetem elektronikus zenei szakának vezetője és mentora gépi kamarazenéjét hozza Ellend faluból; Ryu Mare hoard-core-library-kiberpunkját egy deszkán gurulva (a lenti képen); dj goodbye duója Debrecenből jön, improvizál, szintizik, énekbeszél és vetít.
Kelet-szibériai és baskír gyökereit, illetve a dekolonizáció elméleteit dolgozza bele elektroakusztikus munkáival Stas Shäriffulá, azaz Hmot; Brüsszelből érkezik dobbal, loopokkal, triggerelt szintikkel, felszabadító és kizökkentő energiáival a De Mond duó; Lise Barkas és Yann Leguay tekerőlanton, dudán, oszcillátorokkal és elektronikával darabol fel és alkot újra tradicionálisnak mondott zenéket, ez az Acétylène (a lenti képen); Cy4antist, azaz Csernovszky Akira és az amerikai HiHelga pedig első közös fellépését mutatja be a fesztiválon: kiszámíthatatlan elektronika és performansz, poszt-witch house noise breakbeatekkel, embertelen hangokkal és mindennel, ami koszos és rothadó.
Október 7. és 13. között tehát izgalmas, előremutató és a status quót megkérdőjelező zenékkel, a nemzetközi és hazai kísérleti zenei színterek kulcsszereplőivel, kívülállóival vagy felfedezés előtt álló alakjaival jön az UH Fest. A fesztivál mind a tíz eseményére érvényes bérletek, illetve külön jegyek is válthatók, elővételben, de a helyszínen is.
Minderről, illetve a programbontásról, a fellépőkről, kezdési időpontokról, valamint a kísérő programokról a fesztivál honlapján érhető el minden információ.
*SHAPE+ is a European platform for innovative music and interdisciplinary art co-funded by the European Union and Pro Helvetia. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Education and Culture Executive Agency (EACEA). Neither the European Union nor EACEA can be held responsible for them.
További támogatók: Goethe Institut, Flanders – State of the Art, Institute Français, Osztrák Kulturális Fórum, Holland Nagykövetség.
Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.